Contoh
Soalan Band 6
B6D1 (Pengetahuan dan Kefahaman Muzik)
B6D1E1
SOALAN:
Ø Buat gerakan dan ekspresi
muka secara kreatif mengikut mud berdasarkan tiga buah lagu yang didengari.
PEMERHATIAN:
Ø Guru memperdengarkan 3
buah lagu yang berbeza mud (riang, sedih, takut).
Ø Murid membuat gerakan
dan ekspresi muka mengikut mud lagu di
hadapan kelas.
B6D1E2
SOALAN:
Ø
Terangkan secara lisan perbezaan tekstur
lagu yang didengari.
PEMERHATIAN:
Ø Guru memperdengarkan lagu
nyanyian solo dan nyanyian koir.
Ø
Meminta murid menerangkan secara lisan
perbezaan tekstur lagu yang didengar.
Ø
Murid memberi jawaban bahawa nyanyian
solo adalah tekstur nipis dan nyanyian koir adalah tekstur tebal.
Ø
B6D1E3
SOALAN:
Ø Mainkan alat perkusi secara
kreatif mengikut simbol dinamik (f dan p) pada skor lagu.
PEMERHATIAN:
Ø Guru sediakan skor
lagu/lirik dan 2 alat perkusi, iaitu dram samping dan kerincing.
Ø Murid memainkan alat
perkusi yang dipilih mengikut skor
secara kreatif.
B6D1E4
SOALAN:
Ø Kalungkan kad imbasan pada
rakan kamu mengikut aras pic yang kamu dengari.
PEMERHATIAN:
Ø
3 orang murid berada dalam kedudukan 3
aras yang berbeza iaitu,
i.
Mencangkung
ii.
Duduk di atas kerusi
iii.
Berdiri
Ø Guru memainkan tiga pic
yang berlainan aras (rendah, tengah dan tinggi).
Ø Murid diminta mengecam dan
mengalungkan kad imbasan untuk pic yang ke2 (terpulang kepada guru) mengikut bunyi
yang dimainkan.
B6D1E5
SOALAN:
Ø Tampal gambar pada papan
putih berdasarkan audio yang dimainkan.
PEMERHATIAN:
Ø Guru memperdengarkan bunyi
binatang.
Ø Murid memilih gambar
haiwan yang disediakan mengikut bunyi yang dimainkan oleh guru dan menampal
gambar pada papan.
B6D1E6
SOALAN:
Ø Murid melakarkan gambar
kereta atau berjalan kaki untuk menunjukkan tempo cepat dan lambat.
PEMERHATIAN:
Ø Guru memperdengarkan dua
buah lagu bertempo cepat dan lambat.
Ø
Murid melakarkan gambar berdasarkan lagu
yang didengari.
B6D1E7
SOALAN:
Ø Murid memilih dan memainkan 1 daripada 2 alat
perkusi untuk membezakan bunyi bunyi panjang dan pendek.
PEMERHATIAN:
Ø Guru menyediakan alat
perkusi kerincing dan kastenet.
Ø Murid mainkan 1 jenis alat perkusi yang menunjukkan bunyi panjang
atau pendek berdasarkan arahan guru.
B6D1E8
SOALAN:
Ø
Bezakan ton suara garau dan halus dengan aksi
berlari dan aksi berjalan.
PEMERHATIAN:
Ø Guru memperdengarkan
rakaman bunyi haiwan seperti harimau dan burung.
Ø Murid membezakannya dengan
cara :
i.
berlari – bunyi garau
ii.
berjalan – bunyi halus
B6D2 (Kemahiran muzik)
B6D2E1
SOALAN:
Ø Bermain perkusi mengikut
detik 4
4
PEMERHATIAN:
Ø Murid memainkan perkusi
mengikut detik yang berterusan dengan iringan lagu yang dimainkan oleh guru.
B6D2E2
SOALAN:
Ø
Mainkan alat perkusi dengan dinamik kuat
dan lembut.
PEMERHATIAN:
Murid memainkan kompang/alat perkusi
mengikut arahan guru yang menunjukkan dinamik kuat atau lembut.
B6D2E3
SOALAN:
Ø
Nyanyikan lagu mengikut dinamik yang
betul.
PEMERHATIAN:
Ø Murid menyanyi mengikut skor
lirik lagu yang menunjukkan dinamik kuat atau lembut.
B6D2E4
SOALAN:
Ø
Nyanyikan lagu dengan sebutan lirik yang
jelas.
PEMERHATIAN:
Ø Guru memainkan lagu “Mari
Bergerak” (minus one) dan murid menyanyi dengan sebutan lirik yang betul dan jelas.
B6D2E5
SOALAN:
Ø Tiupkan reben pada
permulaan setiap frasa.
PEMERHATIAN:
Ø Guru memperdengarkan
sebuah lagu.
Ø
Murid meniup reben pada permulaan setiap
frasa.
B6D2E6
SOALAN:
Ø
Memimpin secara kreatif tiga kumpulan
pic.
PEMERHATIAN: Kelas dibahagikan dalam tiga kumpulan pic (rendah,
tengah dan tinggi).Seorang murid diminta memimpin kumpulan pic mengikut
kreativitinya.
No comments:
Post a Comment