Sunday, 25 November 2012

Contoh Soalan Band 6


Contoh Soalan Band 6
B6D1 (Pengetahuan dan Kefahaman Muzik)
B6D1E1
SOALAN:
Ø  Buat gerakan dan ekspresi muka secara kreatif mengikut mud berdasarkan tiga buah lagu yang didengari.
PEMERHATIAN:
Ø  Guru memperdengarkan 3 buah lagu yang berbeza mud (riang, sedih, takut).
Ø Murid membuat gerakan dan  ekspresi muka mengikut mud lagu di hadapan kelas.

B6D1E2
SOALAN:
Ø  Terangkan secara lisan perbezaan tekstur lagu yang didengari.
PEMERHATIAN:
Ø  Guru memperdengarkan lagu nyanyian solo dan nyanyian koir.
Ø  Meminta murid menerangkan secara lisan perbezaan tekstur lagu yang didengar.
Ø  Murid memberi jawaban bahawa nyanyian solo adalah tekstur nipis dan nyanyian koir adalah tekstur tebal.
Ø   
B6D1E3
SOALAN:
Ø  Mainkan alat perkusi secara kreatif mengikut simbol dinamik (f dan p) pada skor lagu.
PEMERHATIAN:
Ø  Guru sediakan skor lagu/lirik dan 2 alat perkusi, iaitu dram samping dan kerincing.
Ø  Murid memainkan alat perkusi yang dipilih  mengikut skor secara kreatif.

B6D1E4
SOALAN:
Ø  Kalungkan kad imbasan pada rakan kamu mengikut aras pic yang kamu dengari.

PEMERHATIAN:
Ø  3 orang murid berada dalam kedudukan 3 aras yang berbeza iaitu,
i.                    Mencangkung
ii.                  Duduk di atas kerusi
iii.                Berdiri
Ø  Guru memainkan tiga pic yang berlainan aras (rendah, tengah dan tinggi).
Ø  Murid diminta mengecam dan mengalungkan kad imbasan untuk pic yang ke2 (terpulang kepada guru) mengikut bunyi yang dimainkan.

B6D1E5
SOALAN:
Ø  Tampal gambar pada papan putih berdasarkan audio yang dimainkan.
PEMERHATIAN:
Ø  Guru memperdengarkan bunyi binatang.
Ø  Murid memilih gambar haiwan yang disediakan mengikut bunyi yang dimainkan oleh guru dan menampal gambar pada papan.

B6D1E6
SOALAN:
Ø  Murid melakarkan gambar kereta atau berjalan kaki untuk menunjukkan tempo cepat dan lambat.
PEMERHATIAN:
Ø  Guru memperdengarkan dua buah lagu bertempo cepat dan lambat.
Ø  Murid melakarkan gambar berdasarkan lagu yang didengari.

B6D1E7
SOALAN:
Ø   Murid memilih dan memainkan 1 daripada 2 alat perkusi untuk membezakan bunyi bunyi panjang dan pendek.
PEMERHATIAN:
Ø  Guru menyediakan alat perkusi kerincing dan kastenet.
Ø  Murid mainkan 1 jenis  alat perkusi yang menunjukkan bunyi panjang atau pendek berdasarkan arahan guru.

B6D1E8
 SOALAN:
Ø   Bezakan ton suara garau dan halus dengan aksi berlari dan aksi berjalan.
PEMERHATIAN:
Ø  Guru memperdengarkan rakaman bunyi haiwan seperti harimau dan burung.
Ø  Murid membezakannya dengan cara :
i.                    berlari – bunyi garau
ii.                  berjalan – bunyi halus

B6D2 (Kemahiran muzik)
B6D2E1
SOALAN:
Ø  Bermain perkusi mengikut detik  4                                                 
                                                        4
PEMERHATIAN:
Ø  Murid memainkan perkusi mengikut detik yang berterusan dengan iringan lagu yang dimainkan oleh guru.


B6D2E2
SOALAN:
Ø  Mainkan alat perkusi dengan dinamik kuat dan lembut.
PEMERHATIAN:
Murid memainkan kompang/alat perkusi mengikut arahan guru yang menunjukkan dinamik kuat atau lembut.


B6D2E3
SOALAN:
Ø  Nyanyikan lagu mengikut dinamik yang betul.
PEMERHATIAN:
Ø  Murid menyanyi mengikut skor lirik lagu yang menunjukkan dinamik kuat atau lembut.

B6D2E4
SOALAN:
Ø  Nyanyikan lagu dengan sebutan lirik yang jelas.
PEMERHATIAN:
Ø  Guru memainkan lagu “Mari Bergerak” (minus one) dan murid menyanyi dengan sebutan lirik  yang betul dan jelas.

B6D2E5
SOALAN:
Ø  Tiupkan reben pada permulaan setiap frasa.
PEMERHATIAN:
Ø  Guru memperdengarkan sebuah lagu.
Ø  Murid meniup reben pada permulaan setiap frasa.
B6D2E6
SOALAN:
Ø  Memimpin secara kreatif tiga kumpulan pic.
PEMERHATIAN: Kelas dibahagikan dalam tiga kumpulan pic (rendah, tengah dan tinggi).Seorang murid diminta memimpin kumpulan pic mengikut kreativitinya.

No comments:

Post a Comment